FANDOM

Siljah

Silja Salin

Silja Salin oli Jonna Keskisen esittämä hahmo Salatuissa Elämissä, joka esiintyi sarjassa vuosina 1999-2000, 2001, 2002.

LuonneEdit

Silja on luonteeltaan todella äkkipikainen ja tulinen henkilö. Hän on myös varsin kapinallinen tapaus, mikä tulee ilmi siitä että hän kuittailee usein isälleen Jukka Salinille. Silja inhoaa koko sydämmestään isänsä uutta vaimoa Hannaa.

Historiaa sarjassaEdit

Sarjan alussa Hanna ja Jukka palaavat häämatkaltaan. Silja kauhistuu kuullessaan, että he ovat menneet naimisiin ja että Hanna muuttaa heille. Silja ryhtyi oitis kapinoimaan Hannaa vastaan, ja hankaloitti tämän elämää Pihjalakadulla monin eri tavoin. Hän ei koskaan täydellisesti sopeutunut Hannaan, vaan lähinnä halveksui tätä ja toivo kokoajan että Jukka ja Siljan äiti Maarit palaisivat yhteen. Siljan perheeseen kuuluvat Hannan ja Jukan lisäksi vanhemmat veljet Saku ja Aleksi. Hänen paras ystävänsä on naapurissa asuva Miia.

Silja ja KariEdit

Kun Siljan veljen paras ystävä, Kari Taalasmaa vapautui vankilasta, oli Silja heti rakastunut häneen. Hän yritti vietellä Karin, ja pyysi tämän yhteen bileisiin kanssaan. Kari suostui. Silja ei voinut puhua ihastuksestaan kenellekkään muulle kuin Miialle, koska Siljan isä Jukka Salin ei hyväksynyt Karia menneisyyden kaunojen takia. Kun bileiden aika koitti, ei Kari ilmestynytkään paikalle. Sen sijaan Ismolta Siljan ja Karin väleistä kuullut Jukka ilmestyi paikalle, ja kiskoi Siljan väkisin kotiin.

Silja järkytti isäänsä myöhemmin karkaamalla Karin kanssa erääsen motelliin. Kari suunitteli kostavansa Jukalle Siljan kautta, mutta hän ei voinutkaan tehdä sitä, koska piti Siljasta tosistaan (tosin vain ystävänä). Silja taas odotti seksiä, mutta Kari sanoi hänelle lopulta suoraan ettei ole kiinnostunut. Silja palasi takaisin kotiin Karin avulla, missä kaikki olivat todella helpottuneita että hän oli kunnossa.

Silja ja Tommi TiihonenEdit

Niihin aikoihin kun Silja tapasi Tommi Tiihosen, oli hän hyvin surullinen. Siljan äiti - Maarit Salin - josta hän välitti erittäin paljon, oli vähän aikaa sitten tullut takaisin, ja Silja oli tosissaan uskonut että Jukka jättää Hannan ja että hänen vanhempansa palaavat takaisin yhteen. Siljalle oli juuri selvinnyt, ettei näin käykään, ja hän oli surullisena Pihlajakadun kellarissa, kun joku kävi takaapäin hänen kimppuunsa, ja tukki hänen suunsa.

Hyökkääjä esittäytyi Tommi Tiihoseksi, ja kertoi etsivänsä Tyyne Puustista. Silja kertoi Tyyne Puustisen kuolleen aikaisemmin, mutta lupasi auttaa tätä selvittelemään Tyyneen liittyviä asioita. Kävi kuitenkin ilmi, että Tommin mielenterveydentila ei ollut paras mahdollinen. Niin Jukka, Miia kuin Laura Kivirantakin yrittivät varoitella Siljaa Tommista, mutta tämä vain vei Tommin äidilleen, joka suhtautui häneen hiukan suvaitsevammin. Pian kuitenkin Tommi alkoi sekoilemaan jo siinä määrin, että Maarit ja Silja päättivät soittaa valkotakkiset paikalle.

Siljan ja Tommin ystävyys jatkui siitä huolimatta, mutta lopulta Tommi katosi oudosti, eikä Silja saanut häneen enää yhteyttä. Etsiessään ystäväänsä Silja joutui ongelmiin laitapuolen kulkijoiden kanssa, jotka telkesivät hänet erääseen huoneeseen. Silja onnistui kuitenkin vapautumaan, ja pullolla uhaten kiristi pummit auttamaan häntä etsimään Tommin, tai muuten hän soittaisi poliisit. Etsinnät eivät kuitenkaan tuottaneet tulosta.

Lopulta Tommi ilmestyi itse takaisin Pihlajakadulle. Hän oli kuullut, että Aki Nikkinen tappoi Tyyne Puustisen. Yhdessä hän ja Silja yrittivät saada Akin vastuuseen teoistaan, ja lopulta tilanne meni niin pitkälle että Tommi valeli itsensä Pihlajakadun edessä bensalla, ja yritti sytyttää itsensä tuleen. Aki sai onneksi estettyä häntä, ja Tommi vietiin hoitoon. Silja tyytyi kitkerästi kiittämään Akia.

Atte TenolaEdit

Hanna ja Jukka päättivät mennä uudelleen naimisiin, ja pitää isot kirkkohäät. Silja oli morsiusneitona, koska hän oli tehnyt sovinnon Hannan kanssa tämän autettua häntä erinäisissä tilanteissa. Häissä Silja tutustui valokuvaaja Atte Tenolaan, joka kosiskeli häntä malliksi. Silja kuitenkin uskoi kyseessä olevan vain Sakun pila, koska he olivat tuolloin sotajalalla.

Saku kuitenkin kertoi ettei ole suunitellut Siljalle mitään kostoa, ja häissä Silja pyysi Atelta anteeksi käytöstään. Silja uskoi että hänelle ja Atelle voisi tulla jotain enemmänkin, mutta sitten paljastui että Atella on tyttöystävä, kenen kanssa hän asuu yhdessä. Atte kuitenkin kertoi silti rakastavansa Siljaa, ja jättävänsä tyttöystävänsä Johannan varmasti heti kun se olisi mahdollista. Jukka Salin, Siljan isä oli heti alussa kaksikon suhdetta vastaan, koska hänen mielestään Atte oli liian vanha Siljalle. Asiata ei auttanut sekään, että Jukka löysi Siljan taskusta tämän käyttämiä ehkäisypillereitä.

Myöhemmin Silja sekaantui Aten takia huumeisiin, joita valokuvaaja käytti usein. Atte tarjosi niitä Siljallekin. Kerran Silja halusi kostaa Atelle, joten hän varasti tältä erän kannabista ja ryhtyi kaupittelemaan sitä luokkatovereillen ystävänsä Kalle Laitelan kanssa. Tästä tuli Aten ja Siljan välille vakava yhteenotto, eikä tappeluilta myöhemminkään vältytty. Atte halusi huumeensa takaisin Siljalta, ja sen takia ryhtyi kuvaamaan tätä huumekaupoissa. Lopulta hän saikin ne takaisin, ja pakotti Siljan myymään niitä lisää puolestaan. Pihlajakadulle saapunut hometarkastaja Jalonen löysi huumeita Pihlajakadun kellarista, ja talonmies Seppo Taalasmaa luuli niiden kuuluvan hänen pojalleen Karille. Siljalle tuli kuitenkin huono omatunto, ja hän tunnusti osallisuutensa. Isänsä neuvosta Silja kertoi poliiseille syyllistyneensä vain hallussapitoon, ja välttyi syytteiltä.

Silja kuitenkin jatkoi Aten tapailua kaikesta huolimatta. Jukka järjesti lopulta Atelle uuden työpaikan, ja näin kaksikon suhde päättyi.

Lähtö vaihto-oppilaaksiEdit

Silja ilmoittautui piloillaan vaihto-oppilaaksi. Kun hän sai tietää pääsevänsä sellaiseksi oikeasti, kielsi Jukka häntä ehdottomasti lähtemästä. Se sopi tytölle hyvin, sillä hän ei oikeastaan halunnutkaan lähteä. Myöhemmin kun isän ja tyttären välille syttyi taas paha riita, ilmoitti Jukka että Silja lähtisi vaihto-oppilaaksi, halusi tai ei. Silja uskoi pääsevänsä New Yorkiin, mutta kauhistui saadessaan tietää että hänet sijoitettaisiin mormoniperheeseen Utahiin. Kalle kuitenkin muistutti Siljalle, että tämä voisi aina päästä pois kyseisestä perheestä, sillä perheenvaihtojahan tapahtui paljon vaihto-oppilasvuoden aikana. Niinpä Silja lähti Utahiin, vakaasti päättäneenä että hän tulisi vihaamaan vaihto-oppilasperhettään. Läksiäisissään hän sai tietää, että Jukan vaimolla Hannalla, ja Siljan veljellä Aleksilla on salasuhde. Silja antoi kaksikolle vuoden aikaa korjata asiat, ja käski Hannaa häipyä Salineilta. Uhkauksensa jälkeen hän häipyi Utahiin.

Silja kuitenkin rakastui mormoni host-veljeensä, Matthewiin. Mormoneilla oli erittäin tiukat säännöt, ja Matthew taisteli ettei lankeaisi Siljaan. Lopulta he kuitenkin päätyivät sänkyyn, ja silloin Matthew pyysi Siljaa vaimokseen, koska muuten heidän suhteensa ei voisi jatkua. Vähän aikaa mietittyään Silja suostui tähän, ja kaksikko pakeni farmilta, ja menivät muualla naimisiin. Kun Jukka ja Maarit saivat tietää asiasta, tulivat he oitis Siljan ja Matthewin uuteen kotiin, ja vaativat tytärtään lähtemään Suomeen. Lopulta Silja suostui lähtemään, mutta vain käymään. Pihlajakadulla Hanna pyysi häntä juuri syntyneen tyttärensä Sofian kummitädiksi.

Kun Jukka ilmoitti, että ei aio päästää Siljaa enää takaisin Amerikkaan, vaati tilanne nopeaa toimintaa. Silja yritti puhua äidilleen, joka vahingossa lipsautti ettei Sofia ole Jukan lapsi. Silja tajusi että tyttö on Aleksin ja Hannan, ja kiristi näitä auttamaan hänet takaisin Jenkkeihin. Aleksi ja Hanna eivät kuitenkaan suostuneet, ja ristiäisissä Silja melkein paljasti totuuden. Jukka kuitenkin esti häntä, ja kertoi tietävänsä Sofian biologisen isän. Hanna oli valehdellut hänelle sen olevan hänen entinen työkaverinsa Harri.

Lopulta Silja pääsi lähtemään takaisin Utahiin, kun sanoi vihaavansa isäänsä jos tämä ei päästäisi häntä. Lentokentällä ennen lähtöään Silja kertoi isälleen olevansa raskaana, ja he erosivat sovussa.

Miian hautajaisetEdit

Silja Hickley nähtiin Pihlajakadulla seuraavan kerran Miian kuollessa. Hän tuli Suomeen, mutta ei ehtinyt hyvästellä ystäväänsä joka oli jo kuollut vaikeaan sairauteen. Miian hautajaisten jälkeen Silja pyysi murtunutta Sakua muuttamaan kanssaan Jenkkeihin, mutta Sakulla oli jo muita suunnitelmia.

Nykyään Silja asuu Utahissa poikansa Lucas Hickleyn ja miehensä Matthewin kanssa. On epätodennäköistä, että häntä enää nähtäisiin Pihlajakadulla.

Silja nähtiin Pihlajakadulla viimeistä kertaa vuonna 2002.