FANDOM

Miia laitela

Miia Laitela ensimmäisellä tuotantokaudella.

Miia Kristiina Laitela oli Venla Saartamon esittämä hahmo Salatuissa Elämissä, joka esiintyi sarjassa vuosina 1999-2002. 

Ensiesiintyminen - Jakso 1 - Pihlajakadun asukkaat kokevat järkytyksen.

Viimeinen esiintyminen - Jakso 540 - Tunteellinen totuusleikki.

LuonneEdit

Miia on luonteeltaan hyvin kypsä ikäisekseen. Hän on sarjan alussa 16-vuotias, ystävällinen ja empaattinen ihminen. Tyttö välittää tosissaan lähimmäisistään, vaikkei aina ehkä ihan ajattelekaan mitä sanoo (tämä käy ilmi eräästä toisen kauden jaksosta, jossa hän sanoo Siljalle että "te Salinit ootte kaikki niin sekopäitä, että mä en yhtään ihmettele että sun äidistäkin tuli juoppo"). Pohjimmiltaan Miia on kuitenkin älykäs ja ajattelevainen ihminen, jolla riittää myös omaa sisua ja tahtoa.

Historiaa sarjassaEdit

Miian paras ystävä sarjan alussa on naapurin Silja Salin, vaikka he ovatkin hyvin erilaisia luonteeltaan. Laitelat ovat muuttaneet Pihjalakadulle vuosia sitten Miian äidin kuoltua. Miian perheeseen kuuluu isä, Ismo Laitela sekä veli, Kalle. Ismo omistaa lähellä olevan kioskin, jossa myös Miia ja Kalle työskentelevät. Muita työntekijöitä siellä ei vielä sarjan alussa, eli kyse on perheyrityksestä.

Miia on rakastunut Siljan veljeen, Saku Saliniin. Kun Sakua alettiin epäillä Tyyne Puustisen murhasta, oli Miia hänen tukenaan. Eräänä iltana Pihlajakadun kellarissa hän suuteli Sakua, joka yllättyi tästä täysin. Myöhemmin murtunut Miia tunnusti tunteensa, joihin Saku ei kuitenkaan vastannut. Miia lopulta hyväksyi asian, ja arvosti sitä, että he pysyivät ystävinä eikä Saku huudellut hänen tunteistaan ympäriinsä. Hän tuki yhä Sakua vahvasti Tyyne Puustinen - asioissa, ja vaikka Silja koitti Miialle suututtuaan hankaloittaa kaksikon välejä mm. valehtelemalla Sakulle, että Miia oli sanonut hänen murhanneen Puustisen, heidän ystävyytensä säilyi. Naapurissa asuva parikymppinen Jenni Vainio neuvoi Miiaa olemaan luovuttamatta, ja tästä Miia sai idean pyytää Saku uimahalliin. Kalle, Saku, Silja ja Miia menivät yhdessä (tosin Kalle ja Saku tulivat paikalle vasta myöhemmin). Uimahallilla Miia ja Saku ajautuivat suudelmaan. Tämän vuoksi Miia uskoi, että heille voisi tullakin suhde, mutta Saku ei halunnut sotkea Miiankun kuvioita omien ongelmiensa takia, joten hän jätti tytön melkein heti. Miia murtui tästä pitkäksi aikaa.

Miia ja MikaEdit

Taannoin kun Saku, Silja ja Miia olivat yhdessä ulkona, ilmestyi paikalle Sakun kaveri, Mika Paju. Mika vaikutti aluksi röyhkeältä ja typerältä sovinistilta, mutta sitten hän rakastui Miiaan. Miia, joka oli tuolloin vihainen ja mustasukkainen Sakusta (joka seurusteli erään Niinan kanssa), oli aina hyvin töykeä myös Mikalle, josta oli saanut todella huonon ensivaikutelman. Mika yritti monet kerrat iskeä Miiaa, mutta sai aina kylmää kohtelua osakseen. Hän jopa puolusti Miiaa Sakun ilkeilyiltä. Lopulta Miia pyysi Mikaa leffaan kanssaan, mutta todellinen syy oli se että hän halusi saada Sakun mustasukkaiseksi.

Mikan ja Miian suhde kuitenkin kehittyi syvemmälle tasolle, mutta ei siinäkään ongelmilta vältytty. Miian väkivaltainen ja ankara isä, Ismo ei hyväksynyt Mikaa niinkuin hän ei taannoin ollut Sakuakaan hyväksynyt. Mikan ja Miian eräillä treffeillä Kalle ja Saku ilmestyivät paikalle Ismon käskystä, ja onnistuivat pilaamaan treffit. Kalle löysi Mikan takintaskusta outoja piikkejä, joita he luulivat huumeneuloiksi. Mika häipyi paikalta, kun taas huolestuneet Saku ja Kalle tunkeutuivat Mikan autoon. Sieltä löytyi lisää "huumeruiskuja", ja he heittivät kaikki menemään. Mikan jouduttua sairaalaan paljastui, että kyseiset piikit olivatkin olleet insuliiniruiskuja, koska Mika sairasti sokeritautia. Saku ja Kalle olivat olleet vähällä aiheuttaa Mikan kuoleman.

Kun Miia oli saanut tietää Mikan sokeritaudista, aiheutti se ongelmia suhteelle. Saku valehteli Mikalle Miian juorunneen ympäriinsä sairaudesta, ja Mika raivostui. Myöhemmin asia kuitenkin saatiin sovittua, ja kaksikon suhde jatkui. Tulevaisuudessakaan hankaluuksilta ei kuitenkaan vältytty, ja heillä oli melkoinen on-off suhde. Tilanne kärjistyi lopulta siihen, että Miia tuli raskaaksi Mikalle. Eräissä juhlissa Miia tajusi rakastavansa Sakua, jonka johdosta Mika kävi Sakun kimppuun. Hän kuitenkin sai insuulinikohtauksen, ja huumepäissään oleva Saku lähti kuljettamaan häntä autolla pois, jonka kyydissä oli myös Miia. Tunnekuohun vallassa oleva Saku ajoi kuitenkin kolarin. Mikan lapsea odottava Miia selvisi vahingoittumattomana, mutta Mika kuoli leikkauspöydälle. Mikan isä konstaapeli Tapani Paju alkoi tutkimaan tapausta, ja hän arvasi melkein heti että Mika ei ollut ainakaan ajanut autoa. Tapani lupasi Miialle, että jos tämä synnyttää lapsen, niin hän hoitaa asiat niin ettei Saku joudu vastuuseen teoistaan. Lopulta Miia kuitenkin teki abortin, koska Tapani vaikutti niin epävakaiselta.

Suhde Sakuun syveneeEdit

Mikan onnettomuuden jälkeen Miia ja Saku lähentyivät toisiaan. Suhde kuitenkin katkesi lyhyen, kun Miia haki turvaa ja lohtua Nooalaislahkosta, joka oli hyvin uskonnollinen ja vanhoillinen. Pian lahko nielaisi Miian täysin, ja myös Saku meni mukaan toimintaan. Lahkon johtaja, Toivo Karhu oli karismaattisen ja hurmaavan oloinen mies, jota Miia kunnioitti tosissaan. Miialla ja Sakulla oli romanttinen suhde lahkon sisällä. Asiat menivät jopa niin pitkälle, että kaksikko oli menossa lahkossa naimisiin. Lopulta lahkohäät peruuntuivat Sakun jänistettyä.

Pian sen jälkeen Toivo tunnusti rakkautensa Miiaan. Saku oli tässä vaiheessa jo häipynyt lahkosta, koska hän tajusi miten vaarallinen se voisi olla. Toisaalla Maarit Salin, Ismo ja Aleksi saivat selville että Toivon johtama nooalaislahko oli ruotsissa aiemmin toiminut itsemurhakultti. He ryntäsivät pelastamaan Miiaa, mutta löysivät lahkokartanolta ainoastaan videon jossa Toivo kertoi että aikoo kuolla Miian kanssa. Erinäisten sattumusten myötä koko Pihlajakatu ajautui siihen uskoon, että Miia todella oli kuollut. Itseasiassa Saku oli ainut, joka uskoi Miian ehkä yhä elävän. Kesti pitkään ennenkuin Miia itse korjasi nämä käsitykset ilmestymällä itse takaisin kuvioihin. Hän oli ymmärtänyt, että Toivo ei ole lainkaan tässä maailmassa. Saku ja Miia menivät lahkokartanolle, jossa "henkiinherännyttä" Toivoa palvottiin uutena messiaana. Miia pyysi Toivolta ihmettä, jolloin mies iski kätensä liekkeihin.

Vainoaja Miian kintereilläEdit

Kun lahkojuttu oli selvinnyt parhain päin, Miia pakeni hetkeksi Lontooseen selvitelläkseen ajatuksiaan. Siellä hän sai valitettavasti kintereilleen pakkomielteisen ja väkivaltaisen Rami Hirvosen, joka rakasti Miiaa. Mies oli jopa yrittänyt raiskata hänet Lontoossa! Rami uskoi, että jos hän tarpeeksi sinnikäästi jaksaisi jahdata Miiaa, hänet palkittaisiin. Pian Rami löysikin Miian Helsingistä. Miia alkoi saamaan outoja uhkauspuheluita vainoajaltaan, ja meinasi jo jatkaa matkaansa Prahaan, mutta jäikin sitten Helsinkiin. Kun Rami sitten ilmestyi uudelleen kuvioihin, yritti Miia puhua tälle järkeä - täysin turhaan.

Pian Rami hyökkäsi Miian kimppuun. Tyttö pääsi pakenemaan tätä kellariin, jonne Saku ja Kalle tulivat apuun. Yrittäessään auttaa Saku päätyi vain Ramin kuristusotteeseen, ja tilanne laukesi vasta kun Miia tunnusti tunteensa Sakua kohtaan. Rami tajusi luovuttaa, mutta kyttäili paria vielä jonkin aikaa Pihlajakadun lähistöllä.

Salineilla au-pairinaEdit

Kun Salinien perheelle oli syntynyt uusi lapsi, Sofia, muutti Miia sinne hoitamaan Sofiaa. Varsin pian kuitenkin huomattiin, ettei hänellä ole kaikki aivan hyvin. Tyttö sai outoja huimauskohtauksia, ja pari kertaa jopa laiminlöi Sofian mm. lähtemällä uuden ystävänsä Aamu Korhosen kanssa Barbaariin, mikä ei todellakaan ollut hänen tapaistaan. Kun Miia kävi lääkärillä, siellä sanottiin että kaikki johtuu aliravitsemuksesta. Lopulta paljastui, että Miialla on paha aivokasvain. Tyttö kertoi huonot uutiset ensin Aamun veljelle, Teemu Korhoselle, josta oli tullut hänelle hyvin läheinen. Saku oli lähes viimeinen, joka sai tietää. Miia kävi monissa hoidoissa, mutta lopulta hän ei jaksanut niitä enää. Omasta tahdostaan Miia halusi viettää elämänsä viimeiset hetket läheistensä kanssa. Ennen kuolemaansa hän ehti kirjoittaa ylioppilaaksi ja hänellä oli myös juhlat, joissa Inka lauloi hänelle Teemun kirjoittaman ja säveltämän kappaleen, Siniseen. Miia liikuttui kyyneliin, ja pyysi että sama laulu esitettäisiin hänen hautajaisissaan.

Miia kuoli Salineilla jaksossa 540. Hän piti Sakua kädestä kuolemaansa asti.