FANDOM

Jensku

Jenni vuonna 1999.

Jenni Vainio oli yksi Salatut Elämät - sarjan alkuperäisistä hahmoista. Hänet nähtiin sarjassa ensimmäistä kertaa ensimmäisessä jaksossa vuonna 1999. Vuonna 2001 Jenni poistui kuvioista väliaikaisesti jouduttuaan Saksalaiseen vankilaan, ja palasi vuonna 2002.

Jenni poistui sarjasta lopullisesti 21.3.2013, kun hänet ammuttiin Pihlajakadun edessä.

LuonneEdit

Sarjan alussa Jenni on iloinen, huoleton ja ehkä hiukan höpsökin blondi. Hän ei aina ajatellut mitä sanoi, ja oli usein aika ilkeäkin. Hänen yleistietonsa ei ollut paras mahdollinen, eikä hän osannut ottaa asioita niin vakavasti kuin ne olisi pitänyt. Sarjan kehittyessä Jenni kuitenkin aikuistui, ja viimeisinä vuosina ennen kuolemaansa hän oli hyvin erilainen hahmo, huomattavasti kypsempi ja fiksumpi. 

Perhe ja sukuEdit

Jennin vanhemmat ovat nimeltään Birgitta ja Iiro Vainio. Heidät nähtiin Salatuissa Elämissä silloin kun he vierailivat Jennin ja Tonin surullisen päätöksen saaneissa häissä. Jennillä on myös sisko, Katja Vainio, sekä yksi poika nimeltään Nikö Vainio, jonka isä on Toni Veijalainen. Niko kuitenkin on aina pitänyt Jennin ex-miestä Ami Vainiota isänään.

Historiaa sarjassaEdit

Sarjan alkuaikoina Jenni asui yhdessä siskonsa Katja Vainion kanssa. Jenni halusi ottaa alivuokralaiseksi Toni Veijalaisen, jonka oli edellisenä yönä nähnyt baarissa, mutta Katja ei ollut siitä niin mielissään. Lopulta Katja kuitenkin suostui asiaan. Jenni alkoi pian seurustelemaan Katjan ihastuksen, Aki Nikkisen kanssa. Aluksi asia salattiin Katjalta, mutta lopulta Jenni ärsyyntyi kun Katja haaveili Akista, ja möläytti asian siskolleen. Tämä kiristi heidän välinsä joksikin aikaa, kunnes Katja tajusi ettei Aki ole vaivan arvoinen. Ei Jennin ja Akinkaan onni pitkään kestänyt, sillä Aki ei osannut kohdella Jenniä oikein kunnioittavasti, eikä hän ehkä sittenkään ollut ihan sitä mitä Jenni oli mieheltä odottanut.

Jenni oli kovin järkyttynyt, kun Aki paljastui Tyyne Puustisen murhaajaksi. Hänen elämässään alkoivat pahat vaikeudet, kun nainen alkoi seurustelemaan rikollisen Pasi Ruotsalaisen kanssa, joka muunmuaassa kauppasi Akin ja Markuksen kahvilaan laitonta viinaa. Pasi oli hyvin kovakourainen ja mustasukkainen Jenniä kohtaan, ja kerran jopa läimäytti tätä. Tilanne kärjistyi siihen, että Pasi raiskasi Jennin. Jenni suojeli Pasia pitkään ja hartaasti tästä huolimatta. Hän tunnusti asian aluksi vain naapurin Elinalle, joka oli kokenut saman ja halusi Jennin menevän puhumaan poliisille. Aki pahoinpiteli Pasin kuultuaan asiasta Elinalta, ja kaikkien yllätykseksi Jenni suuttuikin Akille, ja ilmiantoi tämän poliisille Pasin sijasta.

Lopulta Jenni tuli onneksi järkiinsä, ja antoikin Pasin ilmi. Pasi kuitenkin ilmestyi puukon kanssa Vainioille, ja yritti pakottaa Jennin mukaansa. Onneksi Jenni onnistui soittamaan Markukselle, ja tämä hälytti poliisit. Juuri kun Pasi raahasi Jennin rappuun mukanaan, poliisit tulivat pidättämään Pasin ja Vainiot saivat huokaista helpotuksesta.

Jennin elämä jatkuu

Pasin jouduttua vankilaan ja Akin häivyttyä ulkomaille Jenni eli jonkin aikaa pelossa, koska hän uskoi Pasin palaavan takaisin kostamaan. Eräänä iltana Jenni heräsi siihen, kun joku oli hyökännyt hänen sänkyynsä, mutta hyökkääjä paljastuikin Tonin vammaiseksi veljeksi Petriksi. Petri oli aikuinen mies, mutta pikkulapsen tasolla, ja hän jäikin vähäksi aikaa asumaan Vainioille. Aluksi Jenni inhosi Petriä, joka oli täysin lääpällään häneen, mutta lopulta Jennin sydän alkoi sulaa kun Petri ihannoi häntä ja teki hienoja lahjoja tälle. Jenni ei kuitenkaan halunnut seurustella Petrin kanssa. Kun Toni oli kadonnut metsään etsiessään Petriä, sai Jenni suostuteltua Petrin kertomaan tämän olinpaikan käyttämällä hyväksi pojan tunteita.

Romanssi Tonin kanssa

Myöhemmin elämässään Jennille kehittyi suhde Toni Veijalaiseen, joka oli myös Jennin siskon Katjan suuri rakkaus, jonka kanssa Katja oli jopa seurustellut aiemmin. Tämä sai Katjan mielenterveyden järkkymään, ja hän jopa vangitsi Jennin vähäksi aikaa. Lopulta Katja kuitenkin vapautti siskonsa.

Jennin ja Tonin suhde vei jopa alttarille asti. Juuri ennen häitä Jennille paljastuivat kuitenkin Tonin hämärät bisnekset, joten hän jätti miehen.